Ten Hooven
  • Home
  • Over ons
    • Referenties
  • Technisch Management
    • Diensten
      • Klimaatonderzoek
      • BIM modelleur
      • Technisch advies
      • Klachtenmanagement
      • Thermografisch onderzoek
      • Waterzijdig inregelen
      • Uitvoeringsbegeleiding technische installaties
      • Warmteverliesberekening
      • Luchtkwaliteitsmetingen
      • Onderhoudsinspectie technische installaties
      • Geluidsmeting van installatiegeluid
      • Energielabel berekenen
  • Bouwadvies
    • Diensten
      • Bouwkundige keuring en bouwkundig onderzoek
      • Vochtonderzoek
  • reDesign
    • Diensten
      • Interieur design en technische installaties (bij herbestemming)
  • Actueel
  • Contact
  • Zoek
  • Menu
Actueel
Installatie in slechte staat

Een duurzame Bomba de Calor?

1 december 2014/in Artikelen /door Kimberly Kiesling

Tegenwoordig worden er in Nederland overal warmtepompen geïnstalleerd. Je komt ze tegen bij grote appartementencomplexen, multifunctionele gebouwen en nieuwe kantoorpanden. En hoewel de techniek rondom de warmtepomp alweer een tijdje bestaat, blijft het een gevoelig systeem. Een systeem wat nog al eens voor problemen kan zorgen.

Dit ondervond ook een kleinschalig vakantieverblijf in Portugal. De Nederlandse eigenaren van dit complex besloten een aantal jaren geleden te verhuizen naar Portugal om daar hun droom waar te maken. Ze kochten een stuk land en begonnen met het bouwen van hun vakantieverblijf. Zij wilden duurzame installatie en kozen voor drie warmtepompen, ofwel Bomba de Calor in het Portugees, die het gehele complex zouden moeten voorzien van warmte en koude. Het verschil in warmtepompen in Portugal en Nederland is erg groot. De drie warmtepompen waren door de installateur zelf samengesteld en letterlijk aan elkaar geknutseld. Een compressor van dit merk, een condensor van dat merk en een verdamper van weer een ander merk. Tevens was al het leidingwerk kriskras aangesloten en niet of slecht geïsoleerd.

Deel van de 'Bomba de Calor', warmtepomp in het Portugees

Vanaf het begin af aan waren er veel problemen met de installatie, zonder dat duidelijk was wat nu de precieze oorzaken waren. Een van de eerste problemen was een kapotte warmtewisselaar, waardoor er water in de compressor kwam. De installateur reageerde hierop door de gehele warmtepomp mee te nemen om ergens anders te onderzoeken. Hier kan je vrijwel niets tegenin brengen. In Portugal is het namelijk niet gebruikelijk dat je de installateur op zijn fouten wijst. Wanneer je dit doet, dan trek je zijn kennis in twijfel. Hij zal je dan ook niet meer verder willen helpen.

Een week later volgde er een gesprek met de installateur en er werd besloten om de warmtepomp in zijn geheel te vervangen. De installateur wilde dan wel de kapotte warmtepomp houden. De kosten van het plaatsen van een nieuwe warmtepomp zouden met de garantie verrekend worden. Het installeren van deze nieuwe warmtepomp liet lang op zich wachten, ondanks de toezegging van de installateur.

Toen brak de zomer aan en moesten de overgebleven twee warmtepompen alle koeling leveren. Omdat er al zoveel problemen waren geweest met de installatie had de Nederlandse eigenaar zich al behoorlijk verdiept in de techniek rondom de warmtepompen. Hij begon de warmtepompen te monitoren en problemen zelf op te lossen. Hij stuitte echter op een probleem wat hij zelf niet zomaar kon verhelpen. Er ontstond namelijk ijsvorming op één van de warmtepompen, waardoor de installatie ook nu weer regelmatig in storing stond.

Nu werd het toch echt tijd voor een reis naar Portugal. Bij ons eerste bezoek schrokken we van de aangetroffen technische staat van de relatief nieuwe installatie. De installatie zag er slechter uit dan welke installatie we ooit in Nederland aangetroffen hebben. Letterlijk alles was aan elkaar geknoopt en de onderdelen van de warmtepompen stonden in gammele stellingen. In Nederland zou de complete installatie al zijn afgekeurd tijdens de montage. Na deze visuele inspectie werden er wat tests uitgevoerd, om na te gaan of de warmtepompinstallatie überhaupt wel in staat was om de gevraagde warmte en koude te kunnen leveren.

'Bomba de Calor', warmtepomp in het Portugees

Na deze testen volgde er opnieuw een gesprek met de installateur. Hierbij werd de nadruk gelegd op het geven van adviezen en vooral niet op het verbeteren van de werkwijze van de installateur. De Nederlandse eigenaar wilde hun namelijk niet beledigen, omdat het probleem nog lang niet opgelost was. Uit de suggesties van de adviseur concludeerde de installateur dat de installatie kon bevriezen, omdat er simpelweg te weinig waterstroming in het systeem was. Om dit probleem op te lossen adviseerden we om een volume- en drukmeter te plaatsen om de installatie enigszins te kunnen monitoren. Daarnaast zou ook een invriesbeveiliging in het systeem gemaakt worden.

Tijdens het gesprek kwam ook naar voren dat de installateur nog nooit onderhoud had uitgevoerd aan de installatie. Nog nooit had de installateur filters vervangen, de systeemdruk gecontroleerd of een lektest uitgevoerd. Het achterstallige onderhoud bleek te berusten op een misverstand tussen de installateur en de Nederlandse eigenaar. Toen kwam het punt van de kapotte warmtepomp en de garantiekwestie aan bod. De defecte warmtepomp hadden ze 6 maanden geleden meegenomen om te onderzoeken. Vervolgens hadden ze toegezegd om snel een nieuwe warmtepomp te plaatsen, omdat de oude warmtepomp niet meer te repareren was. Ook hier ontstond weer veel gedoe over, voornamelijk omdat de installateur en de Nederlandse eigenaar financieel nog niet op een lijn zaten. Daarnaast bleek iedere keer de taalbarrière en het gebrek aan technische kennis bij de Nederlandse eigenaar een nieuw discussiepunt. Omdat de eigenaar via een advocaat alsnog recht bleek te hebben op garantie, werd besloten dat de installateur toch een nieuwe warmtepomp moest leveren. De onderlinge verhouding was inmiddels dusdanig verslechterd dat beide partijen niet meer wilde samenwerken.

Uiteindelijk heeft de Nederlandse eigenaar een andere installateur gevonden die wèl kennis van zaken had en die de nieuw geleverde warmtepomp alsnog kwam aansluiten. De installatie werd daarna nog op diverse punten aangepast. Ook werd deze installateur de nieuwe onderhoudsinstallateur. Binnen twee weken had de gehele installatie een grote onderhoudsbeurt gekregen en werd langzaamaan begonnen met het isoleren van het leidingnet. Ondanks dat het een installatie blijft die aan elkaar geknoopt is, werkt alles nu wel weer naar behoren.

De kwaliteit en duurzame opzet van warmtepompen is, ondanks dat Europa één lijkt, nog helemaal niet binnen alle culturen een vanzelfsprekendheid.

Tags: achterstallig onderhoud, advies, Bomba de Calor, communicatie, cultuurverschillen, duurzaam, gangbare wet- en regelgeving, installatie totaal, kwaliteit, lekkage, onderhoudspartij, Portugal, vakantieverblijf, verwarming, warmtepomp
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Google+
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail
Kimberly Kiesling

Office manager. Vertaald technisch inhoudelijke documenten naar begrijpbaar Nederlands.

Misschien ook iets voor u
Veel verschillende disciplines bij installatie van warmtepompen
Coaching on the job, verlaagt de kans op burn-out
Addertje onder het gras
Het orgel wil niet meer…
Installatiecheck; wat als er meer aan de hand is?
De opmars van adiabatische bevochtiging: een gezonde, duurzame oplossing

Dit artikel verscheen eerder in Installatie Totaal, editie december 2014

Bekijk artikel

Categorieën

  • Artikelen
  • Nieuws
  • Projecten

Archief

Overzicht artikelen

Tags

aanpassingen behaaglijkheid beleving berekeningen binnenklimaat binnenlucht buitenlucht communicatie contracten duurzaam engineering finetunen gangbare wet- en regelgeving gebouw gebouweigenaar installateur installatie installaties installatietechniek installatie totaal kantoor klimaatbeleving klimaatinstallatie kwaliteit maatwerk Onafhankelijk onderzoek onderhoud onderhoudspartij onderzoek ontwerp optimalisatie technische installaties technisch management temperatuur ventilatie verandering verduurzaming verwarming vloerverwarming Voorkomen is beter dan genezen warmtepomp waterzijdig Werkklimaat woning woningbouw

Vragen? Geïnteresseerd in een samenwerking? Bel direct gratis met een van onze medewerkers.

    Nieuwste artikelen

    • Is de ventilatie op uw school wel coronaproof?1 december 2020 - 17:04
    • Onderhoud kan niet zonder innovatie15 oktober 2020 - 16:31
    • Ventileren is hot!1 september 2020 - 19:50

    Deze vijftien stokjes vormen een spiraal. Hoe kunt u twee vierkanten overhouden door slechts drie stokjes te verplaatsen?

    Real solution →



    < Terug

    Bij Ten Hooven werken we al jarenlang met een veelzijdig team van specialisten die u kunnen voorzien van advies op het gebied van technisch management, bouwfysica en redesign van gebouwen. Of het nu gaat om advies, begeleiding, onderzoek, bemiddeling of troubleshooting, we staan 7 dagen in de week, 24 uur per dag voor u klaar. Als onafhankelijke partij hebben we de afgelopen jaren voor honderden klanten in binnen- en buitenland werkzaamheden verricht.

    Ten Hooven technisch management
    Ten Hooven bouwadvies
    Ten Hooven reDesign

    ’t Hopveld 10
    5076 ST Haaren

    office@tenhooven.nl
    0411 624 280

    Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technisch management, bouwadvies en redesign.


    © Ten Hooven - Legal
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
    Multifunctionele accommodaties Onverwachts hoge onderhoudskosten, wat nu?
    Deze website maakt gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website gaan wij ervan uit dat u daarmee akkoord gaat. Accepteren
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Scroll naar bovenzijde