Ten Hooven
  • Home
  • Over ons
    • Referenties
  • Technisch Management
    • Diensten
      • Klimaatonderzoek
      • BIM modelleur
      • Technisch advies
      • Klachtenmanagement
      • Thermografisch onderzoek
      • Waterzijdig inregelen
      • Uitvoeringsbegeleiding technische installaties
      • Warmteverliesberekening
      • Luchtkwaliteitsmetingen
      • Onderhoudsinspectie technische installaties
      • Geluidsmeting van installatiegeluid
      • Energielabel berekenen
  • Bouwadvies
    • Diensten
      • Bouwkundige keuring en bouwkundig onderzoek
      • Vochtonderzoek
  • reDesign
    • Diensten
      • Interieur design en technische installaties (bij herbestemming)
  • Actueel
  • Contact
  • Zoek
  • Menu
Actueel

Garantie, wel of geen onderhoud

1 december 2016/in Artikelen /door Ineke ten Hooven

Onderhoud aan installaties en machines is een vereiste van de fabrikant om haar producten onder de noemer garantie te laten vallen. Met een goed onderhouden installatie heb je natuurlijk minder kans op storingen. Iedere fabrikant adviseert om een onderhoudscontract af te sluiten, ook tijdens de garantieperiode.

Bij levering van installatie(onderdelen) schrijft de fabrikant vooral voor hoe vaak en op welke wijze de installatie of installatiecomponenten het beste onderhouden kunnen worden. Dit kan variëren van elke maand, elk half jaar of zelfs één keer per jaar om de juiste werking te kunnen garanderen. We spreken dan vaak over garanties als fabrieksgarantie. Ook bij het afsluiten van een onderhoudscontract in de garantieperiode wordt er meestal adequaat service verleend als er zich onverwachts toch een storing voordoet. Daarnaast wordt de levensduur en werking van de installatie behouden door het uitvoeren van regelmatig onderhoud en het naleven van de voorschriften.

In de garantieperiode zullen leveranciers en fabrikanten enkel garantie verlenen als de voorschreven condities en onderhoudsprocedures in acht genomen worden. De fabrikant stelt dan bijvoorbeeld als conditie voor de garantie: “Het onderdeel of component dient conform het bijgeleverde installatievoorschrift te worden onderhouden” of “De componenten dienen ten minste een x aantal keren per jaar een onderhoudsbeurt te krijgen”. Het niet naleven van voorschriften of uit te voeren noodzakelijk onderhoud kan de garanties op installaties of producten ondermijnen.

Waarom nu al onderhoud?

Garantie en onderhoud lijken twee totaal verschillende zaken. Nadat een product of installatie gereed is, heeft u natuurlijk (fabriek)garantie. En toch hoor je vaak als de projecten opgeleverd worden de vraag terugkomen “waarom zouden we nu al een onderhoudscontract afsluiten, we hebben toch nog 12 maanden garantie?”. Een raar fenomeen. Denk bijvoorbeeld eens aan de aanschaf van een nieuwe auto. Ook bij een nieuwe auto is het zelfs in het garantiejaar gebruikelijk dat deze wordt onderhouden. Olie verversen, luchtfilters, ruitenvloeistof, wassen, snaren, bandenspanning, noem maar op. Iedereen vindt dit de normaalste zaak van de wereld.

Waarom zou dat anders zijn als het om technische installaties in gebouwen gaat? Deze installaties zijn vaak zeer complex, veel groter van omvang en erg kostbaar. De producten worden na installatie in gebruik genomen en zijn daardoor direct aan slijtage onderhevig. Hierdoor hebben ze net als bij een auto direct onderhoud nodig, ook al valt het binnen de garantieperiode. 

De relatie tussen garantie en onderhoud

Garantie is een begrip waarmee de producent of leverancier aangeeft dat ze ergens voor instaan. Een ander woord voor garantie is waarborg. Wanneer een installateur of fabrikant van een product een garantie geeft op de kwaliteit van het product, betekent dit dat hij ervoor instaat dat het product of de installatie voldoet aan de beloofde eisen. Onderhoud is een begrip, dat het totaal van activiteiten omschrijft met als doel de installatie in een aanvaardbare conditie te houden en de gevraagde mate van functionaliteit te waarborgen.

Een link tussen garantie en onderhoud ontstaat vaak al als het product geleverd wordt door de fabrikant aan de installateur. In de garantiebepalingen zien we dat partijen het volgende stellen: “Zowel de fabrikant als de installateur garanderen alleen dat nieuwe onderdelen en materialen, die door het bedrijf zelf zijn geïnstalleerd, kwalitatief goed zijn en voldoen aan de uitgangspunten, mits goed en deskundig onderhouden.”

Productgarantie

Buiten de garantie van een installatie, welke voornamelijk een samenstelling is van verschillende materialen, componenten en onderdelen, is er ook nog altijd sprake van productgaranties. Iedereen heeft recht op een goed product. In de wet staat letterlijk dat een product deugdelijk moet zijn en dat u mag verwachten dat het product een bepaalde tijd en op een normale manier kan gebruiken. Of dit nu een auto, fiets of een koelinstallatie is, maakt feitelijk geen verschil. Heeft u een product verkeerd gebruikt, niet goed onderhouden of heeft u het product beschadigd en is het daardoor defect gegaan? Dan is het gebruikelijk dat u zelf de kosten voor reparatie of voor een nieuw product moet betalen.

Garantieverlenging

Roest

De meeste producten hebben onderhoud nodig als ze gebruikt worden. Bij installaties, welke een samenstelling van producten zijn, is dat niet anders. Je ziet ook steeds meer dat een fabrikant zelfs een langere garantie verleent, als de gebruiker het onderhoud door een van haar dealers laat uitvoeren. De garantie naar de klant kan zelfs met jaren verlengd worden als men de installatie volledig volgens een voorgesteld onderhoudsprotocol laat onderhouden.

Wie kent niet de verkoop reclames “Op al onze machines zijn onze garantievoorwaarden van toepassing”. Hierin staat onder andere aangegeven hoe lang de garantieperiode is en op welke onderdelen je garantie hebt, maar ook op welke wijze en hoe men het product moet onderhouden. Over het algemeen precies volgens de voorgeschreven specificaties en binnen een bepaalde termijn. In feite is dit ook een vorm van een (voorgeschreven) onderhoudscontract.

Er is dus wel degelijk een duidelijke relatie tussen het verstrekken van garantie en het uitvoeren van deskundig onderhoud. Het product of de samenstelling van producten maakt daarbij niet uit.

Tags: achterstallig onderhoud, contracten, duurzaam, garantie, gebouw, gebouweigenaar, installateur, installatie totaal, installaties, kwaliteit, onderhoud, onderhoudspartij, technisch management
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Google+
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail
Ineke ten Hooven

Mede-oprichter van het bedrijf met een passie voor technische ontwikkelingen en praktische oplossingen. Houdt zich onder andere bezig met relatiebeheer en acquisitie.

Misschien ook iets voor u
Koolmonoxide, een geruisloze killer
Ventilatiesystemen ontregelen. Een koud kunstje.
Technisch beheer, niet meer weg te denken
Zonder functioneel testen geen zekerheid
Groen in kantoor draagt bij aan een gezond binnenklimaat
Vochtschade in hout Overtollig vocht in huis

Dit artikel verscheen eerder in Installatie Totaal, editie december 2016

Bekijk artikel

Categorieën

  • Artikelen
  • Nieuws
  • Projecten

Archief

Overzicht artikelen

Tags

aanpassingen behaaglijkheid beleving berekeningen binnenklimaat binnenlucht buitenlucht communicatie contracten duurzaam engineering finetunen gangbare wet- en regelgeving gebouw gebouweigenaar installateur installatie installaties installatietechniek installatie totaal kantoor klimaatbeleving klimaatinstallatie kwaliteit maatwerk Onafhankelijk onderzoek onderhoud onderhoudspartij onderzoek ontwerp optimalisatie technische installaties technisch management temperatuur ventilatie verandering verduurzaming verwarming vloerverwarming Voorkomen is beter dan genezen warmtepomp waterzijdig Werkklimaat woning woningbouw

Vragen? Geïnteresseerd in een samenwerking? Bel direct gratis met een van onze medewerkers.

    Nieuwste artikelen

    • Is de ventilatie op uw school wel coronaproof?1 december 2020 - 17:04
    • Onderhoud kan niet zonder innovatie15 oktober 2020 - 16:31
    • Ventileren is hot!1 september 2020 - 19:50

    Hoe kunt u het dak omdraaien door slechts één stokje te verplaatsen?

    Real solution →



    < Terug

    Bij Ten Hooven werken we al jarenlang met een veelzijdig team van specialisten die u kunnen voorzien van advies op het gebied van technisch management, bouwfysica en redesign van gebouwen. Of het nu gaat om advies, begeleiding, onderzoek, bemiddeling of troubleshooting, we staan 7 dagen in de week, 24 uur per dag voor u klaar. Als onafhankelijke partij hebben we de afgelopen jaren voor honderden klanten in binnen- en buitenland werkzaamheden verricht.

    Ten Hooven technisch management
    Ten Hooven bouwadvies
    Ten Hooven reDesign

    ’t Hopveld 10
    5076 ST Haaren

    office@tenhooven.nl
    0411 624 280

    Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technisch management, bouwadvies en redesign.


    © Ten Hooven - Legal
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
    De impact van flexplekken Mini warmtepomp Is uw warmtepomp ook winterklaar?
    Deze website maakt gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website gaan wij ervan uit dat u daarmee akkoord gaat. Accepteren
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Scroll naar bovenzijde