Ten Hooven
  • Home
  • Over ons
    • Referenties
  • Technisch Management
    • Diensten
      • Klimaatonderzoek
      • BIM modelleur
      • Technisch advies
      • Klachtenmanagement
      • Thermografisch onderzoek
      • Waterzijdig inregelen
      • Uitvoeringsbegeleiding technische installaties
      • Warmteverliesberekening
      • Luchtkwaliteitsmetingen
      • Onderhoudsinspectie technische installaties
      • Geluidsmeting van installatiegeluid
      • Energielabel berekenen
  • Bouwadvies
    • Diensten
      • Bouwkundige keuring en bouwkundig onderzoek
      • Vochtonderzoek
  • reDesign
    • Diensten
      • Interieur design en technische installaties (bij herbestemming)
  • Actueel
  • Contact
  • Zoek
  • Menu
Actueel

Onverwachts hoge onderhoudskosten, wat nu?

1 februari 2015/in Artikelen /door Ton ten Hooven

In Nederland is het gebruikelijk om installaties in gebouwen te onderhouden. De eerste jaren na de nieuwbouw gebeurt dit meestal door het bedrijf dat de installaties heeft aangelegd. Enerzijds om garanties op een snelle manier te regelen en anderzijds omdat het bedrijf tenslotte precies weet hoe en waar zich alle componenten bevinden. Daarnaast wil de eigenaar de levenscyclus van de installaties zo efficiënt mogelijk verlengen, de huurder optimaal faciliteren in haar bedrijfsvoering en dat alles zonder dat gebouwgebonden knelpunten de dagelijkse gang van zaken verstoren.

Na het eerste jaar, maar soms ook pas jaren later, organiseert de verhuurder vaak een inschrijving voor een nieuw onderhoudscontract. Het doel is om mogelijk in exploitatiekosten te kunnen besparen. Onderhoud is namelijk een grote kostenpost die jaarlijks terugkeert.

Welke installaties onderhouden

 

Onderhoud is een grote kostenpost

Het is vaak lastig om de juiste omvang van de installaties die binnen het onderhoudsplan vallen te omschrijven. In het garantiejaar werd het onderhoud uitgevoerd door partijen die een onderhoudscontract aanleverden bij het opleveren van de nieuwbouw. Op dat moment komen alle voorstellen als vanzelfsprekend op tafel en is het veelal een kwestie van opdracht en direct onderhouden.

De moeilijkheid ontstaat op het moment dat het onderhoud aan de installaties niet allemaal volgens eenzelfde patroon uitgevoerd hoeft te worden. Er zijn installaties die volgens de wettelijke regelgeving op een vaste frequentie onderhouden moeten worden of specifiek volgens een gerichte procedure van de producent van materialen. Dan zijn er ook nog installaties die op basis van gebruik onderhouden worden om de garantietermijn te borgen. Al met al vaak een wirwar van aandachtspunten, die bij een nieuw onderhoudscontract goed van elkaar gescheiden moeten worden. Hiervoor is het van belang dat van tevoren omschreven wordt welke installaties op welke wijze onderhouden dienen te worden. Daarna kan gekeken worden of dit via één bedrijf (maincontractor) of via meerdere bedrijven aanbesteedt wordt.

Wie regelt het onderhoud?

Roest door slecht onderhoudDit lijkt zo’n eenvoudige vraag, maar kan helaas een verraderlijke draai geven aan de exploitatiekosten en niet te vergeten aan de goede relatie tussen verhuurder en huurder(s). In gebouwen waarin meerdere huurders zijn gevestigd (Multi tenant) wordt het onderhoud veelal geregeld door de verhuurder of vastgoedbeheerder van de eigenaar. Deze verzorgt de beschrijving van het contract en precieze omvang van de te onderhouden installaties. De huurder betaalt een deel van de exploitatiekosten via de servicekosten en heeft weinig tot niets met het feitelijke onderhoudscontract te maken.

Bij gebouwen met maar 1 huurder (Single tenant) gaat de procedure vaak anders. De huurder regelt zelf het onderhoudscontract en hoeft dan geen servicekosten te betalen. Je zou kunnen veronderstellen dat de verhuurder hier dus geen omkijken meer naar heeft. Maar helaas is dit vaak niet het geval.

Weinig grip op onderhoud

Veel gebouweigenaren worden jaarlijks geconfronteerd met onverwacht grote kostenposten aan de installaties, terwijl het gebouwgebonden onderhoud toch via de huurder werd geregeld? De vraag is echter hoe de huurder het onderhoudscontract precies heeft aanbesteed en op welke wijze het onderhoud wordt geregeld. Wordt dit gedaan zoals gebruikelijk en hoe weet de eigenaar welke partijen dit zijn, wat het doel van de huurder is en wordt het allemaal wel op een correcte wijze uitgevoerd. De gebouweigenaar heeft er geen enkele grip (meer) op.

Het was toch zo goed geregeld?

Breuk door achterstallig onderhoud

De problemen ontstaan meestal als er onverwachts grote kosten worden neergelegd bij de gebouweigenaar. Kleine reparaties vallen vaak in het onderhoudscontract, maar grote reparaties met veel kosten vaak niet. Veel conflicten tussen de eigenaar en de huurder ontstaan doordat de huurder grote kostenposten van het onderhoudsbedrijf plotseling voorlegt aan de eigenaar.

Want de kosten van grote reparaties of vervanging van de gebouwgebonden installaties zijn tenslotte voor rekening van de eigenaar. Conflictsituaties en geschillen tussen verhuurder en huurder waren er nagenoeg niet, totdat het om onverwachts grote kostenposten draait. Ineens wordt de verhuurder geconfronteerd met kosten, die niet van tevoren gebudgetteerd zijn. Laat staan dat dan een budget beschikbaar is.

Zijn deze kosten wel voor de eigenaar, of heeft de huurder zijn onderhoud niet goed bewaakt? Heeft het onderhoudsbedrijf het werk wel correct uitgevoerd? Tal van organisaties met grotere complexen veelal met een Single tenants, krijgen jaarlijks te maken met dit soort discussies. De eigenaar heeft geen grip meer op het onderhoud en vooral niet op onverwachte onderhoudskosten, maar mag wel betalen. Afhankelijk van de urgentie van de klacht of problemen, moet er bovendien ook nog snel beslist worden of opdracht gegeven worden. Onverwachte jaarlijkse regiekosten voor de verhuurder zijn meer regelmaat dan uitzondering.

Voorkomen is beter dan genezen

Enkele aandachtspunten die van belang zijn om binnen een onderhoudscontract te beschrijven als het onderhoud door de huurder zelf wordt verzorgd:

  • Is er een demarcatie beschreven waarin helder wordt aangegeven welke jaarlijkse onderhoudskosten voor rekening van huurder en verhuurder zijn?
  • Heeft de eigenaar een kopie van het onderhoudscontract wat door de verhuurder aan onderhoud jaarlijks wordt uitgevoerd?
  • Op welke wijze is geregeld dat de eigenaar in staat wordt gesteld om (indien gewenst) te laten controleren of het onderhoud wel correct wordt uitgevoerd?
  • Heeft de eigenaar mede inzage in de meerjaren onderhoudsbegroting van haar gebouw?
  • Hoe wordt vastgesteld dat er mogelijk sprake is van grote onkosten door achterstallig onderhoud?
  • Op welke wijze is controleerbaar dat het overeengekomen onderhoudscontract wettelijk en volgens de juiste regels wordt nageleefd?
  • Worden er voor de grootschalige reparaties of vervanging ook offertes aangevraagd bij meerdere partijen?
  • Wordt het gebouwdossier bij jaarlijkse mutaties wel goed bijgehouden, zodat bij een eventuele verkoopprocedure het dossier altijd up to date is?
Tags: communicatie, contracten, gebouweigenaar, huurder, installatie totaal, installaties, kantoor, kosten, Multi tenant, onderhoud, onderhoudspartij, regiekosten, service, Single tenants, technisch management, zeggenschap
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Google+
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail
Ton ten Hooven

Oprichter en adviseur. Onderzoekt de meest complexe technische/juridische problematiek en komt met een pragmatische oplossing.

Misschien ook iets voor u
We kunnen niet niet communiceren
Heldere uitleg is een must!
Vier-ogen principe reduceert faalkosten
Energiebesparing?
Onderhoud kan niet zonder innovatie
Installatiecheck; wat als er meer aan de hand is?

Dit artikel verscheen eerder in Installatie Totaal, editie februari 2015

Bekijk artikel

Categorieën

  • Artikelen
  • Nieuws
  • Projecten

Archief

Overzicht artikelen

Tags

aanpassingen behaaglijkheid beleving berekeningen binnenklimaat binnenlucht buitenlucht communicatie contracten duurzaam engineering finetunen gangbare wet- en regelgeving gebouw gebouweigenaar installateur installatie installaties installatietechniek installatie totaal kantoor klimaatbeleving klimaatinstallatie kwaliteit maatwerk Onafhankelijk onderzoek onderhoud onderhoudspartij onderzoek ontwerp optimalisatie technische installaties technisch management temperatuur ventilatie verandering verduurzaming verwarming vloerverwarming Voorkomen is beter dan genezen warmtepomp waterzijdig Werkklimaat woning woningbouw

Vragen? Geïnteresseerd in een samenwerking? Bel direct gratis met een van onze medewerkers.

    Nieuwste artikelen

    • Is de ventilatie op uw school wel coronaproof?1 december 2020 - 17:04
    • Onderhoud kan niet zonder innovatie15 oktober 2020 - 16:31
    • Ventileren is hot!1 september 2020 - 19:50

    Hier ziet u negen punten staan. De uitdaging is om alle punten te verbinden door middel van vier rechte lijnen, zonder uw pen van het papier te halen.

    Real solution →



    < Terug

    Bij Ten Hooven werken we al jarenlang met een veelzijdig team van specialisten die u kunnen voorzien van advies op het gebied van technisch management, bouwfysica en redesign van gebouwen. Of het nu gaat om advies, begeleiding, onderzoek, bemiddeling of troubleshooting, we staan 7 dagen in de week, 24 uur per dag voor u klaar. Als onafhankelijke partij hebben we de afgelopen jaren voor honderden klanten in binnen- en buitenland werkzaamheden verricht.

    Ten Hooven technisch management
    Ten Hooven bouwadvies
    Ten Hooven reDesign

    ’t Hopveld 10
    5076 ST Haaren

    office@tenhooven.nl
    0411 624 280

    Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technisch management, bouwadvies en redesign.


    © Ten Hooven - Legal
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
    Een duurzame Bomba de Calor? Installatie in slechte staat Temperatuur verlagen, van must naar taboe!
    Deze website maakt gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website gaan wij ervan uit dat u daarmee akkoord gaat. Accepteren
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Scroll naar bovenzijde