Ten Hooven
  • Home
  • Over ons
    • Referenties
  • Technisch Management
    • Diensten
      • Klimaatonderzoek
      • BIM modelleur
      • Technisch advies
      • Klachtenmanagement
      • Thermografisch onderzoek
      • Waterzijdig inregelen
      • Uitvoeringsbegeleiding technische installaties
      • Warmteverliesberekening
      • Luchtkwaliteitsmetingen
      • Onderhoudsinspectie technische installaties
      • Geluidsmeting van installatiegeluid
      • Energielabel berekenen
  • Bouwadvies
    • Diensten
      • Bouwkundige keuring en bouwkundig onderzoek
      • Vochtonderzoek
  • reDesign
    • Diensten
      • Interieur design en technische installaties (bij herbestemming)
  • Actueel
  • Contact
  • Zoek
  • Menu
Actueel

Het belang van een up-to-date gebouwdossier

1 februari 2013/in Artikelen /door Ineke ten Hooven

Om tijdens de exploitatie van een gebouw over de juiste én complete bouwgerelateerde informatie te beschikken, moet een gebouwdossier zorgvuldig bijgehouden worden. Gaat een gebouw of het beheer ervan over in andere handen, dan beschikt de nieuwe eigenaar of beheerder over up-to-date informatie over de geschiedenis van een gebouw. Helaas wijst de praktijk uit dat een gebouwdossier niet altijd even netjes wordt bijgehouden.

Kleine wijzigen aan bijvoorbeeld technische installaties worden niet vastgelegd of nergens meer omschreven. Hierdoor raakt een gebouwdossier langzamerhand in verval en wordt het incompleet. Zolang het gebouw in handen is van de oorspronkelijke eigenaar of beheerder, is dat op zich geen probleem. Deze weet best wat er zoal gewijzigd is en hoe het voorheen precies zat. Maar wat als er een overdracht plaatsvindt of een wisseling van beheerder? Wat nog op papier staat, gaat mee naar de volgende partij. Wat alleen in het eigen geheugen zit, gaat dan meestal verloren.

Verloren informatie

Gebouwen gaan gedurende de exploitatie en naarmate het object ouder wordt vaak over van de ene koper (belegger) naar de andere. Deze overdracht bestaat veelal uit diverse dossiers en vaak tientallen ordners met alle informatie over het gebouw. Met regelmaat wijst de praktijk echter uit dat er sprake is van incomplete dossiers, of nog erger, dat dossiers verdwenen zijn. Dit betreft vaak dossiermappen met bouw- en technische informatie, zoals die bij de nieuwbouw zijn opgesteld. Zo kan het voorkomen dat bij de overdracht van stukken ongemerkt veel nuttige informatie verloren gaat.

Het gebouwdossier

Kort gezegd is een gebouwdossier een logboek waarin de totale geschiedenis van een gebouw staat beschreven en/of op tekeningen is vastgelegd. Een eigenaar of beheerder is feitelijk verplicht tijdens de exploitatieperiode wijzigingen aan gebouwen, installaties en/of terreinen te beschrijven en ook aan te passen op de tekeningen. Het gebouwdossier geeft zo een betrouwbaar beeld van de kwaliteit en status van het gebouw of complex gedurende de hele levensduur. Daarnaast dient het gebouwdossier ook als basis voor een oordeel of het gebouw voldoet aan alle verplichte wettelijke voorschriften en regelgeving. Vanuit dit oogpunt gezien is het dus zaak het gebouwdossier zoveel mogelijk up-to-date te houden.

Compleet beeld

Een gebouwdossier behoort een compleet beeld te geven van de (gebruik)technische status van een gebouw of gebouwencomplex. Door periodieke controle of goed beheer op deze stukken blijft  dat actueel. Om de kwaliteit van het vastgoed gedurende de exploitatie te kunnen toetsen, kan de gebruiker van het gebouw op basis van het gebouwdossier de eigenaar verplichten de kwaliteit van zijn gebouw(en) op niveau te brengen. In een gebouwdossier horen onder andere de volgende zaken opgenomen te zijn:

  • alle relevante basisgegevens en het kadasterinformatie;
  • keurings- en inbedrijfstelling rapporten;
  • testcertificaten;
  • data van periodieke keuringen;
  • onderhoud- en gebruiksadviezen;
  • kopie van onderhoudscontracten;
  • sleutelcertificaten en overzichten;
  • aangepaste installaties gedurende het onderhoud;
  • actueel (gehouden) bouwkundige en installatietechnische tekeningen.

Verantwoordelijkheid

De verantwoordelijkheid voor het bijhouden van een gebouwdossier ligt bij de eigenaar (of gedelegeerd eigenaar / beheerder). Het is zijn taak ervoor te zorgen dat bij transacties het gebouwdossier voor de nieuwe koper/beheerder zo compleet mogelijk beschikbaar is. Bij een oplevering vanuit de nieuwbouw, maar vooral ook bij verkoop van het gebouw is dit dossier onderdeel van de overdracht. De eigenaar is en blijft gedurende het bezit aansprakelijk voor verschillen tussen de feitelijke staat van het gebouw en het gebouwdossier. Is het dossier niet bijgehouden, dan heeft de eigenaar dus een groot probleem.

Technische installaties

Bij niet bijgehouden verstellingen aan de technische installatie zijn verstellingen, zeker aan de regelinstallatie, gewoonweg niet meer terug te vinden. Het gevolg is dat bij klachten van het binnenklimaat de installatie weer helemaal opnieuw ingeregeld moet worden. Het is dus ook voor installateurs van het allergrootste belang alle gegevens betreffende de installaties bij te houden en ervoor te zorgen dat wijzigingen op de juiste plaatsen gedocumenteerd opgeborgen worden: het gebouwdossier.

Oplevering technische installaties

Bij de oplevering van technische installaties is een groot aantal stukken van belang. Het gaat te ver ze hier allemaal te noemen. We noemen een paar belangrijke, zoals:

  • Bestekken (contractueel overeengekomen ontwerpspecificaties)
  • Revisietekeningen
  • De transmissieberekening van CV of warmteopwekking installatie(s)
  • Posities van voedingen en verdeelinrichtingen
  • Groepenverklaringen van iedere verdeelkast
  • Luchtzijdige inregel rapportages
  • Waterzijdige inregel rapportages
  • Keuring- en beproevingscertificaten van installaties (o.a.) van
  • Technische tekeningen
  • Regel- en principeschema’s
  • Back-Up van software (regelinstallatie(s)
  • Overzichtstekeningen van infrastructuur van terreininstallaties
  • Onderhoud en bedieningsvoorschriften

Met deze informatie kunt u ervoor zorgen dat een nieuwe eigenaar of beheerder bij overdracht gaat beschikken over up-to-date informatie over de geschiedenis van een gebouw. Heeft u vragen rondom het up-to-date houden van een gebouwdossier? Neem gerust contact op met Ten Hooven technisch management.

Tags: aanpassingen, back-up, beheerder, beheren, berekeningen, bestek, certificaten, communicatie, contracten, gangbare wet- en regelgeving, gebouw, gebouwdossier, gebouweigenaar, gebouwsoftware, groepenverklaring, inregelrapportages, installatie totaal, keuringsrapporten, onderhoudsvoorschriften, revisiestukken, technisch management, technische documentatie, tekeningen, transmissieberekening, verandering
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Google+
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail
Ineke ten Hooven

Mede-oprichter van het bedrijf met een passie voor technische ontwikkelingen en praktische oplossingen. Houdt zich onder andere bezig met relatiebeheer en acquisitie.

Misschien ook iets voor u
Lean, een kwestie van communiceren
Ventilatiesystemen ontregelen. Een koud kunstje.
Van nieuw interieur naar slecht binnenklimaat
Besparen bij transformatie: gecoördineerd de bijl erin!
Zo lek als een mandje
Damage Control; niet zonder slag of stoot

Dit artikel verscheen eerder in Installatie Totaal, editie februari 2013

Bekijk artikel

Categorieën

  • Artikelen
  • Nieuws
  • Projecten

Archief

Overzicht artikelen

Tags

aanpassingen behaaglijkheid beleving berekeningen binnenklimaat binnenlucht buitenlucht communicatie contracten duurzaam engineering finetunen gangbare wet- en regelgeving gebouw gebouweigenaar installateur installatie installaties installatietechniek installatie totaal kantoor klimaatbeleving klimaatinstallatie kwaliteit maatwerk Onafhankelijk onderzoek onderhoud onderhoudspartij onderzoek ontwerp optimalisatie technische installaties technisch management temperatuur ventilatie verandering verduurzaming verwarming vloerverwarming Voorkomen is beter dan genezen warmtepomp waterzijdig Werkklimaat woning woningbouw

Vragen? Geïnteresseerd in een samenwerking? Bel direct gratis met een van onze medewerkers.

    Nieuwste artikelen

    • Is de ventilatie op uw school wel coronaproof?1 december 2020 - 17:04
    • Onderhoud kan niet zonder innovatie15 oktober 2020 - 16:31
    • Ventileren is hot!1 september 2020 - 19:50

    Wat hebben deze figuren gemeen? Wat kan het volgende figuur zijn?

    Real solution →

    Alle figuren zijn cijfers (rechts in spiegelbeeld). Het volgende figuur is een 8 (met rechts ook het spiegelbeeld).

    < Terug

    Bij Ten Hooven werken we al jarenlang met een veelzijdig team van specialisten die u kunnen voorzien van advies op het gebied van technisch management, bouwfysica en redesign van gebouwen. Of het nu gaat om advies, begeleiding, onderzoek, bemiddeling of troubleshooting, we staan 7 dagen in de week, 24 uur per dag voor u klaar. Als onafhankelijke partij hebben we de afgelopen jaren voor honderden klanten in binnen- en buitenland werkzaamheden verricht.

    Ten Hooven technisch management
    Ten Hooven bouwadvies
    Ten Hooven reDesign

    ’t Hopveld 10
    5076 ST Haaren

    office@tenhooven.nl
    0411 624 280

    Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technisch management, bouwadvies en redesign.


    © Ten Hooven - Legal
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
    Gebouwbeheersystemen vanuit een ander oogpunt Energiebesparing?
    Deze website maakt gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website gaan wij ervan uit dat u daarmee akkoord gaat. Accepteren
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Scroll naar bovenzijde